Wie zijn wij?

Home  /  Wie zijn wij?

Klik hier om naar de korte reportage van RTV NH te gaan.

Wie zijn wij?

Stichting Kerstactie Westfriesland maakt gezinnen uit Westfriesland, die tegen de armoedegrens aan leven of afhankelijk zijn van de voedselbank, blij door hen rond de feestdagen een (kerst)levensmiddelenpakket aan te bieden.

Hoe het begon….

In 2010 kregen twee vriendinnen het idee om hun eigen kerstpakket te schenken aan een gezin met een moeilijke financiële situatie, en zodoende zetten zij het op Marktplaats. Op deze advertentie kregen zij ontzettend veel reacties van gezinnen die graag van hun aanbod gebruik wilden maken. In eerste instantie hadden zij natuurlijk alleen hun eigen kerstpakketten, maar uiteindelijk hebben zij veel meer gezinnen met door hen zelf samengestelde pakketten blij kunnen maken.

Het eerste succes!

Door het grote aantal soms schrijnende reacties, werd duidelijk dat de nood bij vele Westfriese gezinnen hoog is en werd besloten om deze actie in 2011 grootser aan te pakken. Het doel was om minimaal 40 pakketten samen te stellen. Er bood zich spontaan een grote groep vrijwilligers aan en met hun hulp werden vele producten ingezameld. Hiervan konden ruim 100 goed gevulde kerstpakketten worden samengesteld. Rond de feestdagen zijn deze pakketten rondgebracht naar gezinnen in West-Friesland die hiervoor in aanmerking kwamen, zodat ook zij een leuk kerstfeest konden vieren. Sommige mensen mochten voor het eerst sinds jaren een kerstpakket ontvangen en de reacties waren dan ook hartverwarmend.

Samenwerking

Inmiddels waren er contacten gelegd met Tonia van der Wal (zie foto), ex-voorzitter van Stichting Twinkle Stars uit Medemblik. Deze stichting heeft als doel een leuk sinterklaasfeest voor gezinnen in Westfriesland die tegen de armoedegrens aan leven te organiseren. In de zak met Sintcadeaus was een inschrijfformulier bijgesloten waarmee zij zich konden opgeven voor een kerstpakket. Daarnaast waren er contacten gelegd met de Gemeente Koggenland om ook binnen deze gemeente de gezinnen die het financieel moeilijk hebben een kerstpakket aan te bieden.

Officieel

Een succesvolle actie als deze vraagt om een vervolg, vond de groep vrijwilligers. Daarom is begin 2012 de Stichting Kerstactie Westfriesland opgericht. De stichting probeert ieder jaar zoveel mogelijk Westfriese gezinnen die binnen de doelgroep vallen, blij te kunnen maken met een kerstpakket.

9965_vignetverkleind

Voorzitter : Chantal de Hoop

Penningmeester : Ruud Heijtink

Secretaris : Manon Kleijn

Bestuurslid : Nadine Korringa

Bestuurslid: Elsa Visser

Bestuurslid : Michel Visser

Bestuurslid: Mark Floris

Wilt u ons helpen in de organisatie van de kerstactie, klik hier voor meer informatie!