Petra Pijlman

Een van onze enthousiaste vrijwilligers die al sinds het eerste uur betrokken is bij de kerstactie, is Petra Pijlman. Zij kwam destijds met de actie in aanraking dankzij haar dochter Astrid, die Chantal hielp met het opzetten. Zelf kon Astrid door een verhuizing maar kort meewerken, maar Petra is tot op heden gebleven als vrijwilliger.

Ieder jaar heeft Petra in de avonduren geholpen met het samenstellen van de pakketten. Het eerste jaar kan ze zich nog goed herinneren, toen de kerstpakketten in een vrij kleine bedrijfshal werden ingepakt bij weinig licht. Alle producten stonden op de grond en moesten in kartonnen dozen, waardoor de pakketten er nog niet echt uitzagen als een kerstpakket. Bovendien waren de producten allemaal ingezameld op scholen en uit de keukenkastjes van vrienden en kennissen. Daardoor zaten er heel vaak producten tussen die de houdbaarheidsdatum ver voorbij waren, waar goed op gelet moest worden.
Het is niet meer te vergelijken met hoe gestroomlijnd het tegenwoordig allemaal gaat! De laatste jaren hebben we een geweldig mooie accommodatie voor het inpakken van de pakketten. Alle artikelen staan per soort op tafels en er zijn mooie lijsten om af te vinken. Producten over datum zijn er al uit gesorteerd. De avonden waren altijd heel gezellig met een geweldige inzet van alle vrijwilligers.

De pakketten worden altijd aangevuld met een rijkelijk gevulde snoepzak, een idee dat door Petra is opgezet. Van het overgebleven Sint Maarten snoep dat we gedoneerd krijgen maakt Petra (met snoepzakken van Kruidvat) gevarieerde zakken met lekkers.

Een aantal jaren heeft Petra huis-aan-huis flyers verspreid om de kerstactie meer onder de aandacht te brengen.

Maar wat toch het meest indruk op haar heeft gemaakt is waar het uiteindelijk allemaal om draait; het wegbrengen van de kerstpakketten. Ook dit heeft Petra sinds het eerste jaar gedaan, samen met een kennis met een grote bus. Blije maar ook huilende mensen, die zo dankbaar waren dat andere mensen die zomaar voor ze deden. Kinderen die voor de ramen staan te trappelen om de doos open te mogen maken. Het blijft geweldig mooi om dit te mogen doen!

Petra blijft de snoepzakken maken en pakketten bezorgen, maar de inpak avonden worden haar inmiddels te zwaar. Ze is trots op het bestuur en alle vrijwilligers voor wat ze allemaal doen om het zo goed te laten verlopen!