Artikel NHD 03-12-2015

Home  /  Nieuws  /  Nieuws Kerstactie  /  Artikel NHD 03-12-2015

Kerstpakketten op het goede adres

West-Friezen verrassen minder bedeelde streekgenoten

Door Coen van der Luytgaarden – 3-12-2015

OBDAM – Wat moet ik met een kerstpakket terwijl de buurvrouw amper rond kan komen? Die gedachte bekroop Chantal de Hoop uit Obdam vijf jaar geleden. Zij zette haar kerstpakket op Marktplaats en de rest is geschiedenis.

Ze kreeg onverwacht veel respons. Niet zozeer van sociale minima maar juist van sympathisanten die haar gedachte ondersteunden en er ook naar handelen. De Stichting Kerstactie Westfriesland verdeelt dit jaar minstens driehonderd kerstpakketten onder armlastige gezinnen. Gek genoeg kampt de stichting nu met een onverwacht probleem. Kerstpakketten stromen binnen maar het aantal geschikte bezorgadressen hapert. Daarom zijn er flyers uitgedeeld. Daarin leggen de initiatiefnemers uit wat zij precies doen en moedigen tevens aan om mensen aan te melden die het echt nodig hebben. ,,Zodat we die adressen blij kunnen verrassen’’, zegt Manon Kleijn. ,,Ik kan me best voorstellen dat er enigszins schaamte bestaat als je het niet breed hebt. Maar juist voor die mensen is onze stichting opgericht. Daarom proberen we die schroom weg te halen want armoede bestaat maar blijft vaak onzichtbaar.’’

Gulheid

Manon is aangenaam getroffen door de gulheid van de West-Friezen: ,,We hebben bij vier supermarkten gestaan om in te zamelen. Bij de Spar Veul in Hoogwoud, Spar Tijms Ursem, de DekaMarkt in Obdam en bij Albert Heijn in Enkhuizen. We krijgen ontzettend veel positieve bijval. Mensen komen soms met volle karren boodschappen aanzetten. In Obdam is er een man die steevast honderd euro geeft en ons daarvoor de boodschappen laat uitzoeken. Dat is toch geweldig. Er is heel veel begrip en dat sterkt ons weer in de gedachte dat we op de goede weg zijn. Er zijn tot dusver al zeventig volle bananendozen met producten ingeleverd.

Inmiddels is de stichting uitgegroeid tot een organisatie met professionele inslag. Compleet met een eigen distributiecentrum op bedrijventerrein De Braken in Obdam en vrijwilligers die de pakketten samenstellen en hierna distribueren. De gehele organisatie werkt als een goed geoliede machine en weet zich hierbij gesteund door grote sponsors zoals Van der Valk Hotel Hoorn, Berend Botje, Merq rolluiken, Leegwater Houtbewerking BV en De Jongh & Duijn bewindvoering. Toonaangevende bedrijven uit de regio die hun naam verbinden aan dit initiatief omdat zij net als stichting daar willen bijspringen waar het echt nodig is.

Meer info: www. stichtingkerstactiewestfriesland.nl