Lidian Van Dis

Lidian van Dis

Deze keer stellen we onze trouwe vrijwilligster Lidian van Dis aan jullie voor. Zij kwam in aanraking met de kerstactie doordat haar dochter Annemarie een collega was van Chantal. In de pauze vertelde Chantal dat ze haar kerstpakket op markplaats had gezet en daar waren zoveel reacties op gekomen dat ze dit het volgende jaar groter wilde gaan aanpakken. Annemarie bood meteen haar hulp aan en vroeg haar moeder Lidian of zij ook mee wilde helpen.

Lidian vertelt: ‘We begonnen in een hele kleine loods, waar we producten verzamelden van mensen die hun keukenkastjes open trokken om te kijken of ze nog wat hadden staan. Het nadeel daarvan was dat mensen niet naar de houdbaarheidsdatum keken. Dit werd gecontroleerd door de moeder van Chantal en zo konden wij de dozen gaan vullen en maakten daar dat eerste jaar al vele gezinnen blij mee.

In 2013 gingen we naar een grote loods in Obdam, die we van een kennis van Chantal mochten gebruiken. Dit was een hele verbetering. Om meer bekendheid te krijgen ging ik flyers rondbrengen. Mensen wisten mijn huis inmiddels te vinden en brachten bij mij thuis dozen vol met levensmiddelen maar ook speelgoed. Het was soms zoveel dat mijn man Wim wilde helpen om alles naar Obdam te brengen. Zijn mond viel open toen hij zag hoeveel werk daar aan de winkel was en stelde zelf voor om ook mee te gaan helpen. Wim werkte toen bij 4×1 makelaardij en heeft een paar jaar lang met het hele team een avond kerstpakketten ingepakt. Daarnaast ging hij nog een avond samen met mij helpen.

Inmiddels werkt Wim niet meer bij 4×1 en gaan we samen 2 avonden naar Obdam om pakketten te vullen. Wij doen dat altijd met heel veel plezier en het is gezellig met andere mensen voor zo’n goed doel bezig te zijn. Soms nemen we haast geen tijd om tussendoor koffie of thee te drinken.

Een aantal jaar geleden ben ik ook gevraagd om bij Albert Heijn in Enkhuizen een zaterdag ochtend te staan met boodschappen briefjes. We spreken de mensen aan of ze ook iets extra willen kopen voor de Kerstactie. Het is soms hartverwarmend hoe daarop wordt gereageerd. Eén keer heb ik het meegemaakt dat een mevrouw eerst een volle kar met boodschappen voor zichzelf naar haar auto bracht, Daarna kwam ze terug om nog een boordevolle kar te halen die ze schonk aan de kerstactie! Natuurlijk zijn er ook soms minder enthousiaste reacties.

Ook dit jaar ga ik weer bij Albert Heijn helpen en Wim en ik gaan ook weer 2 avonden inpakken. Het is leuk en gezellig werk om te doen en te weten dat je zoveel gezinnen daar een plezier mee doet. Blijven er producten over na de inpakavonden dan gaan die naar de voedselbank.

Ik wens het bestuur en alle vrijwilligers weer heel veel succes! Niet te vergeten petje af voor de moeder van Chantal, die alle producten netjes sorteert zodat wij ze makkelijk kunnen inpakken.

We gaan ervoor om weer heel veel dozen in te pakken en dat we weer veel gezinnen kunnen verrassen die leuke, mooie en gezellige kerstdagen mogen beleven!’